Sunday, November 8, 2009

.:kisah masuk ke alam "puluhan" thn:.

ALLAHHUAKHBAR....
MASYA'ALLAH
aku hampir terbuai oleh alam remaja ku...
hari semakin bertambah.. usiaku ku pun meningkat ke 20thn pada 7/11 hari itu...
sayu hati ini mengenangkan usia ku yg sudah 20 thn ini...
di sini ku ingin kongsikan perasaan sendiri berdebar dan sayu nya hati ini bila ingin menjejakkn kaki ini ke alam puluhan thn..
seharian ku x buat ape2 pada akhir usiaku 19 thn.. aku cume merenung dan memikirkan kisah lalu ku dia alam belasan tahun.. ya allah.. byk nye kesalahan yg ku lakukan... ku gapai telefon ku dan menelefon ibu bapa ku untuk mendapat ketengn... ku buka alquran...ku hayati stp maksudnya.... indah sekali bahasanya.. lama aku x baca quran siap makna... ku baca yassin siap makna.... ku baca al-mathurat siap maknanya sekali.... ku rasa berdebar debar sekali.... ya allah lama nya ku alpa dan lalai...
sejak ku keluar dari sebuah matrik d utara semennjung tanah air.... lama sudah aku tidak menghadiri usrah..... ku rindukan suasan usrah itu... usrati2 ku ade juga cl ntk wish aku... rindu nya mereka........... kami menggamit pengalaman lalu belajar bersama2... dan sememangnya aku lah adik yg nakal di dalam usrati itu... lucu sekali... dgn sikap ku yg blm matang2 tu... seronok kami berbual2 mengenai kisah lalu... mereka selalu mengingatkan ku.... ku sayang suasana itu....
lama nya ku meninggalkan alam itu... ya Allah berilah aku sinar kembali....
sehingga hari ini pada usia ku 20 thn 2 hari.... aku masih berasa DIRI ku ini makin dekat ke alam yg lebih kekal abadi..... ya ALLAH.. byk lagi yg belum ku tebus segala kekhilafan ku.....
ku inginkan gemerlapan sinar qudwah hasanah yg terjalin d masa lalu... walaupun ku menghadapi masalah besar... ku tenang.. ku mempunyai sahabat2 disisi..
di sini ku sendiri........ dan bila ku sendiri.. ku ikut rantak irama diri sendiri... alpa tanpa gurauan islamic kawan2 yg boleh bawa ke arah kebaikn.. ku jauh sedikit darinya..
ku tidak kisah hidup di rantauan... tp ku ingin mencari sinar ketenangn berukhwah....
ukhwah yg kearah mardhotillah.....
semasa aku call ayah ku..." ku ceritakan ape perasaan ku sebelum menjangkau 20 thn.. ku menangis teresak2... ku takut.... tp ayah ku kata.." anakku peningkatan usia itulah yg memtangkan kita.... kita jgn lari jauh dariNYA... dia pencipta kita...."
ku call mak ku pula" mak sara nak dewasa dah......... mak sara takut...." ibuku pun menjwb" sara, memg kita dah dewasa.... usia tidak mendatangkan masalah.. yg penting dalamn kita.."
semua pesanan ibu ayah ku ini ku semat dalam hati...
tgh harinya ku keluar ke bandar..... . sedih juga jalan2 sorg diri ke bandar.. tp aku happy dapt raikan ulang thn ku dgn melihat keindahan alm serta pelbagai kerenah manusia di luar sana..tepat jam 2.45ptg ku pulang ke kampus semula.. alhamdulillah ade org teman aku ke kampus..x lah ku balik sorang2..bahaya juga.. thank u for u my special person.di kampus ku teringin sekali ke tmpt yg ku rasa tenang.... mmg niatku ingin ke masjid di usia ku seblm menginjak 20 thn.. ku rasa sayu.... tenang sekali berada d idalam rumah ALLAH ini.. di tmpt ini lah aku menceritkan segalanya.. ku tahu dia lebih mengetahui.... sebelum2 ini pun d tmpat inilah ku menangis bersendirian.. x siapa tahu rahsia yg tersemat d hati ini selain dia..." YA ALLAH TERIMALAH TAUBATKU.. HAMBAMU YANG LEMAH DAN ALPA INI... JGN KAU BERI KU ULANGI KESILAPAN LALU KU".......
ku berharap sinar itu kembali..
ya ALLAH... aku tahu kau menyayangi ku dan umat yg lain..... ku memohon ampun atas segala kekhilafan ku YA ALLAH... berilah aku taufiq dan hidayah ke jalan yg benar... amin

No comments:

Post a Comment

 

MyCartopia.com Click here to get one